Vergeet elektrisch rijden, ijzerpoeder heeft de toekomst!

De kans is aanwezig dat we over tien jaar geen benzine op diesel mee tanken, maar ijzerpoeder. Op de Technische Universiteit Eindhoven zijn ze bezig om verbrandingsmotoren te ontwikkelen voor deze nieuwe brandstof.

 

Het voordeel van ijzerpoeder is dat er geen Co2 bij vrijkomt, maar roestpoeder en onschadelijk stikstof. Omdat het poeder is, kan het makkelijk opgevangen worden. Na bewerking van dit roestpoeder, kan het weer omgezet worden tot ijzerpoeder.

Hoewel het elektrisch rijden in rap tempo aan populariteit wint, heeft het nog altijd een groot nadeel. De energie is lastig op te slaan. Accu’s zijn zwaar en nemen veel ruimte in. Daarnaast leveren elektrische motoren relatief weinig vermogen volgens hoogleraar Philip de Goey.

Een motor op ijzerpoeder moet met name voor het zwaardere goederenvervoer het milieuvriendelijke alternatief voor diesel en stookolie worden. Een revolutie, maar vooralsnog even toekomstmuziek.

De uitdaging van het onderzoeksteam van de TU is nu om een stabiele vlam te krijgen die op ijzerpoeder brand. De hoogleraren en studenten hopen dit nog voor het eind van het jaar te realiseren. Daarna willen ze de vlam in een motor zien te krijgen die daarop ook draait.

Voertuigen zouden dan bij een tankstation een cassette met ijzerpoeder ophalen, invoeren en rondrijden en na verloop van tijd die cassette weer inleveren. Bij het tankstation wordt het roestpoeder dan weer omgezet naar nieuw ijzerpoeder waarna de cassette weer gebruikt kan worden.

Het klink futuristisch en misschien wel een beetje onrealistisch, maar Hoogleraar De Goey hoopt dat auto’s, vrachtwagens en misschien zelfs schepen toch echt op ijzerpoeder gaan rijden en varen. Prototypes moeten volgens hem en de studenten binnen tien jaar haalbaar zijn.

BRON: Studio040